Zingen in de Dorpskerk

Al zingend zijn we op zoek naar oude en nieuwe bronnen van inspiratie. We hebben gemerkt dat mensen liever zingend actief deelnemer zijn dan passief toeschouwer. Daarom is er een grotere variatie komen in onze zangactiviteiten 'Zingen in de Dorpskerk'. Er zijn meezingnachten: zangevenementen waar zingen, samen zingen, stil zijn, muziek en gedichten in afwisseling een avond vullen. Iedereen kan meedoen. Er zullen meditatieve Vespers zijn, in de vorm van muzikale avondgebeden, met zang, stilte en gebed. Alle zang-bijeenkomsten hebben een oecumenisch en laagdrempelig karakter. Ze worden vormgegeven door een enthousiaste groep zangers (de Dorpskerkcantorij).

'Zingen in de Dorpskerk' ontwikkelt zich als een hedendaagse vorm van samenzijn, muziek, meditatie, inspiratie en/of gebed. In de zoektocht naar muzikale en liturgische elementen die ons nu inspireren, vonden we onder andere de eenvoudige oude rituelen van samen zingen en stil zijn.

Het programma 2016 van alle zangprojecten, meezingnachten en meditatieve dagen zijn te vinden op de Facebook-pagina.

Muziek en stilte vormen de rode draad in alle zangactiviteiten. Er wordt veel sámen gezongen! We zoeken altijd mooie inspirerende teksten uit allerlei bronnen. Er is ook de mogelijkheid om een kaars te branden. De keuze van muziek en teksten is breed, uit oude en nieuwe bronnen, in al haar verscheidenheid, klassiek en eigentijds, van oosters-orthodox tot negrospirituals, en bovendien Nederlandse liedteksten van oude en hedendaagse tekstdichters en componisten. We zingen uit al die bronnen en ervaren wat ze ons vandaag te zeggen hebben.

De Dorpskerkcantorij is een projectkoor, steeds geformeerd door wie mee wil zingen op dat moment. Het projectkoor is tevens verbonden aan de Dorpskerk en de daar huizende Protestantse Gemeente (PKN). Het koor heeft een vaste kern van ongeveer 12-15 leden en vult zich ieder project aan met projectleden tot zo'n 18-30 zangers. Het koor verzorgt de muzikale bijdragen in bijna alle zangevenementen en ondersteunt muzikaal diensten van de Protestantse Gemeente in Santpoort (o.a. Kerst, Pasen, Doop, Voleinding). Het koor heeft een flexibele opzet; zangers kunnen zelf kiezen aan welke zangprojecten en uitvoeringen ze mee willen doen. Dirigente is Antje de Wit, tevens cantor (voorzanger) van deze gemeente.
Informatie en aanmelding: e-mail symphonia@xs4all.nl of telefonisch 06-21805104 (Antje de Wit)